Servicekosten

Hieronder staan de veelgestelde vragen over servicekosten. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Servicekosten

Wat zijn (woon)servicekosten?

Algemeen

Servicekosten zijn kosten die je betaalt voor diensten als:

  • gas, water en elektriciteit verbruik voor gemeenschappelijke ruimten;
  • het schoonhouden van algemene/gezamenlijke ruimten;
  • huismeester;
  • tuinonderhoud.

Subsidiabele servicekosten

Er zijn vier subsidiabele servicekosten-componenten, deze hebben betrekking op kosten voor gemeenschappelijke ruimten die onderdeel uitmaken van het gehuurde.

  • Verbruik elektriciteitskosten algemene ruimten
  • Schoonmaakkosten algemene ruimten
  • Huismeester
  • Kapitaal- en onderhoudskosten voor dienstruimten en gemeenschappelijke ruimten.

Subsidiabele servicekosten kunnen (gedeeltelijk) met een max. van €12,- per component meetellen bij een aanvraag voor huurtoeslag. In totaal dus max. € 48,-.  Alle andere niet subsidiabele servicekosten mag je niet meenemen in de berekening voor een aanvraag huurtoeslag.

Zorgservicekosten

Zorgservicekosten zijn de kosten die de huurder naast de kale huur betaald voor levering van diensten die geen verband houden met het bewonen van de woning, maar met de persoonlijke situatie van de huurder. Het gaat dan bijvoorbeeld om kosten voor het verstrekken van maaltijden, verpleging en alarmservice.

Servicefonds

Actium heeft 2 servicefondsen; het glasfonds en het rioolontstoppingsfonds. Hiervoor betaal je maandelijks een ‘kleine’ bijdrage. Omdat het fondsen zijn ontvang je hiervoor geen eindafrekening. Servicefondsen tellen ook niet mee voor de huurtoeslag.

Ik ontving de afrekening van mijn servicekosten en ik krijg geld terug. Wanneer staat het geld op mijn rekening?

Algemeen

Het bedrag dat je terugkrijgt, maken wij binnen ongeveer 2 weken na ontvangst van de brief over naar je bankrekening.

Wat betaal ik voor het glasfonds?

Algemeen

Zowel de netto (kale) huurprijs als de bijdragen in de servicefondsen (glasfonds en rioolontstoppingsfonds) passen we jaarlijks per 1 juli aan. De maandelijkse bijdrage voor het glasfonds is op dit moment vastgesteld op € 1,02.

Wat betaal ik voor het rioolfonds?

Algemeen

We passen de netto (kale) huurprijs en de bijdragen in de servicefondsen (glasfonds en rioolontstoppingsfonds) jaarlijks per 1 juli aan. De maandelijkse bijdrage voor het rioolfonds is op dit moment € 2,55.

Waar vind ik de servicekosten waar ik voor betaal?

Algemeen

Als je inlogt in Mijn Actium, kan je het overzicht bekijken van hoe de huur is samengesteld. Op dit overzicht vind je de bedragen van netto (kale) huur en de eventuele servicekosten.

Ieder jaar krijgt je in april een nieuw overzicht van ons. Dit doen we vanwege de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli. In het overzicht staat de huidige huur en de nieuwe huur. Wij kunnen je daarnaast natuurlijk altijd een overzicht van je huursamenstelling per mail of per post sturen.

Wanneer ontvang ik de afrekening servicekosten?

Algemeen

We proberen de afrekening servicekosten binnen een halfjaar na het einde van het kalenderjaar toe te sturen. Helaas is het niet gelukt om alle afrekeningen van het jaar 2023 vóór 1 juli 2024 te versturen en kan het zijn dat je de afrekening servicekosten later ontvangt. De controle van de servicekosten duurt langer dan wij hadden verwacht. Heb je de afrekening servicekosten nog niet ontvangen? We doen er momenteel alles aan om de afrekening zo snel mogelijk te versturen. We verwachten dat je de afrekening uiterlijk voor 31 december 2024 ontvangt.

Waarom betaal ik administratiekosten over de afrekening servicekosten?

Algemeen

Voor alle administratieve handelingen om tot een servicekostenafrekening te komen, worden administratiekosten in rekening gebracht. Denk hierbij aan het opstellen, boeken en betalen van facturen en afrekeningen. De administratiekosten zijn 5% van de totale kosten. Deze administratiekosten zijn wettelijk bepaald.