Brandbeveiliging

Hieronder staan de veelgestelde vragen over brandbeveiliging. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Brandbeveiliging

Mijn koolmonoxidemelder is kapot

Algemeen

Neem contact op met de onderhoudspartij

Is jouw koolmonoxidemelder kapot? Neem dan contact op met de onderhoudspartij die de melder heeft geplaatst. Dit is het bedrijf dat ook de cv/verwarming onderhoudt. De contactgegevens vind je via .

Ik wil graag een koolmonoxidemelder

Algemeen

Alleen bij gepland onderhoud 

Sinds 2019 plaatst de onderhoudspartij tijdens de eerstvolgende onderhoudsbeurt een koolmonoxidemelder (CO-melder). Het gaat dan alleen om de geplande onderhoudsbezoeken.

Niet bij storingsbezoek
Komt de leverancier tussendoor langs voor bijvoorbeeld een storing aan de cv of mechanische ventilatie? Dan plaatsen ze niet direct een koolmonoxidemelder (want de monteurs hebben deze niet standaard in hun bus liggen). Je kunt dit dus niet eerder aanvragen/krijgen. Actium heeft ook geen koolmonoxidemelders op voorraad.

Kan ik een extra rookmelder krijgen?

Algemeen

Actium plaatst geen extra rookmelders. Wel vervangen we de rookmelder die al in de woning zit, als deze het niet meer doet. Als je meer rookmelders in de woning wilt, dan kan je deze zelf kopen en plaatsen. Als deze niet meer werkt, moet je dit wel zelf vervangen.

Mijn rookmelder is kapot

Algemeen

Is het een rookmelder waarvan je de batterij kunt vervangen? Dan moet je dit zelf doen. Als het niet mogelijk is om de batterij te vervangen of als de rookmelder is aangesloten op netstroom, dien dan een reparatie verzoek in via Reparatieverzoek indienen. Een monteur komt dan langs om de rookmelder te vervangen.

Wanneer wordt de rookmelder vervangen? De rookmelder wordt elke 10 jaar vervangen, wat overeenkomt met hun levensduur. Als de batterij eerder leeg is, neem dan contact op met Actium voor vervanging. 

Woon je in (de buurt van) Assen? Kom langs bij ons op kantoor om de rookmelder om te wisselen. Neem wel de defecte rookmelder mee.

Is je koolmonoxidemelder defect? Neem dan contact op met de onderhoudspartij die de melder heeft geplaatst. Dit is het bedrijf dat ook de cv/verwarming onderhoudt. De contactgegevens vind je via Mijn contracten.

Testen of de rookmelder nog goed werkt? Bekijk hier hoe onze eigen monteurs dit doen. Of bekijk de handleiding in de bijlage voor meer informatie.

Het (rook)luik van de algemene ruimte staat open. Wat nu?

Algemeen

Staat het luik in het dak van de algemene ruimte in het complex open? Waarschijnlijk wordt dit luik aangestuurd door de brandmeldcentrale. Ook kan het voorkomen dat er een storing is in het systeem van de rookluiken. De luiken kunnen dan openstaan terwijl er geen brandmelding is. Neem contact met ons op om de melding door te geven.

Mijn koolmonoxidemeter gaat af, wat moet ik nu doen?

Algemeen

Wat te doen als de koolmonoxidemelder afgaat? 
Wanneer je koolmonoxidemelder afgaat betekent dit dat er een (te) grote hoeveelheid aan koolmonoxide aanwezig is in je woning. Gaat hij af? Loop eerst naar de melder om te kijken of het serieus is of dat het gaat om een vals-alarm. Een vals-alarm herken je als de meter op je CO-melder 0 aangeeft en het alarm toch afgaat.

Breng iedereen in veiligheid 
Het is belangrijk dat je jezelf en je huisgenoten in veiligheid brengt. Doe alle ramen en deuren open, zet apparaten die mogelijk koolmonoxide verspreiden uit en ga naar buiten. Op deze manier ventileer je de ruimtes en verdwijnt de mogelijke koolmonoxide uit je huis.

Schakel de hulpdiensten in
Zodra je buiten bent neem je contact op met de hulpdiensten via het telefoonnummer 112. Geef ook aan of  jij of andere huisgenoten klachten hebben, zo kunnen er hulpdiensten ingeschakeld worden. Wacht buiten tot de hulpdienst gearriveerd is en het probleem geconstateerd is. Wanneer de hulpdienst aangeeft dat het veilig is om je woning weer te betreden, kun je weer naar binnen.