Inschrijven en Thuiskompas

Aanbod via Thuiskompas

Ben je op zoek naar een huurwoning, parkeerplaats of garage? Het aanbod van Actium vind je via Thuiskompas.

Hieronder staan de veelgestelde vragen over inschrijven als woningzoekende en Thuiskompas. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Inschrijven en Thuiskompas

Hoe schrijf ik me in als woningzoekende?

Algemeen

  1. Inschrijven kan via: Thuiskompas.
  2. Je hebt de volgende gegevens nodig:
    • Persoonlijke gegevens
    • Inkomensverklaring (vraag je op bij de belastingdienst)
  3. Een inschrijving via Thuiskompas is gratis. Accepteer je een huis? Dan betaal je bij Actium acceptatiekosten voor een woning en €10,00 acceptatiekosten voor een standplaats of garage.
  4. Hoe langer je ingeschreven staat, hoe groter de kans op een woning. De woningzoekende met de langste wachttijd, krijgt namelijk de woning aangeboden.
  5. Je hoeft niet op woningen te reageren om je inschrijving te behouden.
  6. Wel moet je jaarlijks zelf je inschrijving verlengen. Je krijgt hierover een bericht per mail. Het verlengen is gratis. Doe je dit niet? Dan word je automatisch uitgeschreven. Verlengen is je eigen verantwoordelijkheid.

Samen op zoek naar een woning

Jullie kunnen los van elkaar of samen op één inschrijving registreren. Mochten jullie op één inschrijving de woning accepteren en jullie komen beide op de huurovereenkomst, dan zal de andere inschrijving vervallen.

Hulp nodig bij inschrijven

Hulp nodig om je in te schrijven bij Thuiskompas? Actium heeft een samenwerking met alle bibliotheken. Neem contact op met de dichtstbijzijnde bibliotheek in jouw gemeente. De vrijwilligers en de medewerkers staan er voor je klaar. 

Ik wil me uitschrijven als woningzoekende

Algemeen

Ben je niet meer op zoek naar een woning? Schrijf je dan uit als woningzoekende. Dit doe je door in te loggen op Thuiskompas en naar 'Mijn omgeving' te gaan.

Is inschrijven op Thuiskompas altijd gratis?

Algemeen

Ja, je kunt je gratis inschrijven bij Thuiskompas. Ook verlengen is gratis.

Actium biedt woningen aan via Thuiskompas

Wij bieden onze woningen alleen aan via Thuiskompas. Niet via WoningNet of andere websites. Wel mogen onze huurders een verzoek voor woningruil indienen. Daarvoor zoeken zij soms kandidaten via woningruil-websites.

Phising e-mail Woningnet

Er gaan zo nu en dan nepmails rond van WoningNet: zie foto. Krijg je zo'n e-mail en heb je geen inschrijving bij Woningnet? Klik dan niet op de link in de e-mail en betaal ook niet. Dit gaat niet over je inschrijving bij Thuiskompas, want die is altijd gratis.

Heb je vragen over een e-mail die je hebt ontvangen? Bel ons dan via 0592 400 100.

Hoe lang is mijn inschrijving bij Thuiskompas geldig?

Algemeen

Je inschrijving is 1 jaar geldig vanaf het moment van inschrijven.

Jouw inschrijving checken

Als je inlogt via Thuiskompas kun je in 'Mijn overzicht' controleren tot wanneer jouw inschrijving geldig is. Je krijgt een e-mail als het tijd is om je inschrijving te verlengen. Verlengen van je inschrijving is gratis.

Ik heb mijn inschrijving niet op tijd verlengd

Algemeen

Je hebt 60 dagen de tijd om de inschrijving te verlengen. Na 30 dagen krijg je van ons een herinnering om de inschrijving te verlengen. Doe je dit niet? Dan word je automatisch uitgeschreven als woningzoekende. Je inschrijving is dan definitief niet meer geldig.

Ik heb een woning geaccepteerd. Ben ik nu automatisch uitgeschreven als woningzoekende?

Algemeen

Je wordt niet meteen uitgeschreven, maar je inschrijving wordt wel bevroren. Je kunt dan nog wel inloggen, maar niet meer reageren op andere woningen.

Je wordt na het tekenen van het huurcontract uitgeschreven

Heb je een huurcontract getekend? Gefeliciteerd met jouw nieuwe woning! Je wordt nu echt uitgeschreven bij Thuiskompas.

Zelf opnieuw inschrijven

Het is belangrijk dat je jezelf weer opnieuw inschrijft. Thuiskompas en Actium doen dit niet voor je. We raden je altijd aan om je direct weer opnieuw in te schrijven. Je begint dan meteen weer met het opbouwen van inschrijftijd.

Kan ik me zonder e-mailadres inschrijven als woningzoekende?

Algemeen

Nee, helaas kan dat niet. Thuiskompas werkt volledig digitaal. Je hebt een e-mailadres nodig om ingeschreven te staan als woningzoekende.

Een e-mailadres aanmaken

Heb je geen e-mailadres? Het aanmaken van een nieuw e-mailadres is gratis.

Lukt het niet om zelf een e-mailadres aan te maken? Kijk dan of er iemand is die jou kan helpen. Bij bijna alle bibliotheken kunnen ze je hiermee helpen. Ook kun je soms terecht bij plaatselijke welzijnsorganisaties (zoals VaartWelzijn in Assen) of kan een buur of kennis je helpen.

Lukt dit allemaal niet, neem dan contact op met Thuiskompas via 085 2020007.

Kan ik mijn inschrijving op naam van iemand anders laten zetten?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk.

Wij zijn samen ingeschreven op Thuiskompas, maar gaan uit elkaar.

Algemeen

Wat een vervelend bericht. Jullie kunnen de gezamenlijke inschrijving op Thuiskompas splitsen. Je houdt dan allebei de persoonlijk opgebouwde inschrijftijd.

Onze Thuiskompas inschrijving splitsen

Staan julllie samen ingeschreven, maar wil je de inschrijving splitsen? Dat kan.

  • Je regelt dit zelf via 'Mijn overzicht' op Thuiskompas;
  • Hier kies je voor 'Persoonlijke gegevens' en daarna voor de knop 'Aanvrager 2 afsplitsen';
  • Heb je voorrang of een blokkade? Dan lukt zelf splitsen niet. Neem hiervoor contact op met de corporatie die deze voorrang of blokkade in Thuiskompas heeft gezet. Zij bepalen wie de voorrang of blokkade houdt en veranderen dit voor je;
  • Let op: ben je kandidaat voor een huis en splits je de inschrijving? Dan vervalt de aanbieding.

Gegevens in Thuiskompas wijzigen

Je kunt jouw inschrijfgegevens aanpasen via 'Persoonlijke gegevens'. Log hiervoor in op Thuiskompas. Het veranderen van gegevens heeft geen invloed op je inschrijftijd.

Er zijn dingen die je niet (zelf) kunt veranderen. Je kunt jouw achternaam, voorletters, geslacht en geboortedatum niet zelf wijzigen. Dit heeft ermee te maken dat je jouw inschrijving niet op naam van iemand anders mag zetten.

Wil je toch (een van deze) gegevens wijzigen, ontdek je een foutje, of wijzigt je naam door huwelijk of echtscheiding? Bel dan met Thuiskompas via 085 2020007. Of vul het contactformulier in op Thuiskompas.

Ik wil mijn inschrijving als woningzoekende bij Thuiskompas aanpassen. Hoe doe ik dat?

Algemeen

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je je inschrijving wilt aanpassen:

  • Sta je alleen ingeschreven als woningzoekende en wil je je partner toevoegen aan je inschrijving? Log hiervoor in op Thuiskompas. Onder 'persoonlijke gegevens' voeg je je partner toe als medeaanvrager of meeverhuizende. Mocht je een woning aangeboden krijgen, dan komt een medeaanvrager op de huurovereenkomst. Een meeverhuizende niet.
  • Sta je apart van elkaar ingeschreven en wil je de inschrijving samenvoegen? Dat kan. Je houdt beide je eigen inschrijftijd. Op Thuiskompas vind je het contactformulier. Zet het inschrijfnummer van jullie beide op het formulier. Je krijgt een mail als bevestiging. Samenvoegen kan niet als één van de inschrijvingen geblokkeerd is.
  • Sta je samen ingeschreven maar moet één van jullie van de inschrijving verwijderd worden? Dit regel je zelf via 'Mijn overzicht' (bij 'Persoonlijke gegevens') op Thuiskompas.
  • Sta je samen ingeschreven maar is je partner overleden? Stuur Thuiskompas je verzoek om de inschrijving van je partner of familielid ongedaan te maken. Gebruik hiervoor het contactformulier. Let op: Belangrijk is dat je de akte van overlijden meestuurt.
  • Sta je samen ingeschreven maar wil je de inschrijving splitsen? Dat kan. Jullie houden beide de persoonlijk opgebouwde inschrijftijd. Je regelt dit zelf via 'Mijn overzicht' op Thuiskompas. Hier kies je voor 'Persoonlijke gegevens' en daarna voor de knop 'Aanvrager 2 afsplitsen'. Heb je voorrang of een blokkade? Dan lukt zelf splitsen niet. Neem hiervoor contact op met de corporatie die deze voorrang of blokkade in Thuiskompas heeft gezet. Zij bepalen wie de voorrang of blokkade houdt en veranderen dit voor je.

 Let op! Ben je kandidaat voor een huis en splitst je de inschrijving? Dan vervalt de aanbieding.

Wat moet ik doen met de Thuiskompas inschrijving als een woningzoekende is overleden?

Algemeen

Allereerst gecondoleerd met jouw verlies, veel sterkte gewenst.

Om de inschrijving aan te passen of te verwijderen, dien je een kopie van de overlijdensakte of rouwkaart op te sturen naar Thuiskompas.

Wil je liever telefonisch overleggen? Dat kan met Thuiskompas via 085 2020007.

Ik sta ingeschreven als woningzoekende, maar het lukt mij niet om in te loggen

Algemeen

  • Inloggen doe je via Thuiskompas;
  • Wachtwoord of gebruikersnaam vergeten? Vraag een nieuwe aan via Thuiskompas:
  • Wachtwoord wijzigen? Als je inlogt via Thuiskompas kun je in 'Mijn gegevens' je wachtwoord wijzigen;
  • Lukt het niet om in te loggen op Thuiskompas? Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Neem contact op met Thuiskompas via telefoonnummer 085 2020007.

Mijn inkomen is veranderd. Kan ik een geschat inkomen opgeven?

Algemeen

Soms mag je een geschat inkomen opgeven. Is je inkomen dit jaar bijvoorbeeld veel lager dan vorig jaar, dan kun je een geschat inkomen opgeven over dit jaar. Krijg je een aanbieding van een woning, dan moet je het gewijzigde inkomen aantonen door middel van de laatste 3 loonstroken en een recente inkomensverklaring van de Belastingdienst.

Is je inkomen hoger dan vorig jaar, dan mag je niet een geschat inkomen opgeven. Je moet dan het inkomen van je inkomensverklaring overnemen. Op basis daarvan zoek je naar een geschikte woning. Zie ook: Passend toewijzen.

Wie zijn 'meeverhuizende personen'?

Algemeen

‘Meeverhuizende personen’ zijn bijvoorbeeld je kinderen, inwonende familie of vrienden, die met je meeverhuizen naar je nieuwe woning.

Mag ik mijn nog ongeboren kind inschrijven als meeverhuizende?

Algemeen

Nee. Sinds 1 januari 2016 kun je tijdens de zwangerschap je ongeboren kind niet meer inschrijven als meeverhuizende. De Woningwet geeft aan dat ongeboren kinderen niet meetellen bij het bepalen van je inkomensgroep.

Ik krijg een email van Corpoflow, wat houdt dit in?

Algemeen

Corpoflow publiceert woningen die wij in de verkoop zetten. Indien je je via de website hebt aangemeld voor de nieuwsbrief of interesse hebt getoond in een woning die te koop staat, is het mogelijk dat je een email hebt ontvangen. Echter staat dit los van je inschrijving als woningzoekende bij Thuiskompas.