Starten met huren

Hieronder staan de veelgestelde vragen over starten met huren bij Actium. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Starten met huren

Kan ik een plattegrond van de woning krijgen?

Algemeen

Dat kan. Neem hiervoor contact met ons op, dan sturen wij de plattegrond per e-mail toe.

Heb ik gewoon gas, water en elektra als ik de sleutels krijg?

Algemeen

Op het moment dat je in je nieuwe huis kunt, is er gewoon gas, water en elektra aanwezig. Wij sluiten deze voorzieningen nooit af bij een verhuizing.

Maar let op! Wel moet je binnen een paar werkdagen de standen doorgeven aan een energie- en waterleverancier. Doe je dit niet, dan worden de voorzieningen alsnog afgesloten.

Kan ik zelf mijn energieleverancier kiezen?

Algemeen

Als je een woning van Actium gaat huren, ben je zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van contracten voor gas en elektra. Ook is het belangrijk dat je je aanmeldt bij het waterbedrijf. Regel dit zo spoedig mogelijk.

Bij het verlaten van de woning dien je zelf de contracten weer op te zeggen. Actium doet dit niet voor je.

Wat moet ik betalen als ik een woning van jullie ga huren?

Algemeen

Het enige dat wij extra in rekening brengen, is € 25,- aan acceptatiekosten. Verder moet je wel rekening houden met het betalen van de eerste verhuurnota. Dit is de eerste rekening die je moet betalen voor je huur. Vaak is dit de huur voor de rest van de maand waarop het huurcontract ingaat, plus de huur voor de volgende maand. Je betaalt bij ons namelijk altijd een maand vooruit. Je hoeft geen borg te betalen.

Kan het naamplaatje bij de intercom / brievenbus worden aangepast?

Algemeen

Woon je in een wooncomplex? monteert gratis een naamplaatje bij de intercom en/of brievenbus. Bij de oplevering en sleuteluitgifte van de woning geef je aan of je een naamplaatje wilt en welke gegevens daarop moeten staan.

Staat de vorige huurder nog op het naamplaatje? Of is de gezinssamenstelling gewijzigd en dient het naamplaatje daarom vervangen te worden? Geef dit aan ons door via Reparatieverzoek indienen. Onze vakman zal het naamplaatje vervangen.

Mag ik huisdieren houden in mijn huurwoning?

Algemeen

Ja, je mag huisdieren hebben. Let er wel op dat ze niet voor overlast zorgen. Informatie hierover vind je in de algemene huurvoorwaarden.

Waar kan ik mijn afval weggooien?

Algemeen

Ondergrondse container
Als er een ondergrondse container staat, dan heb je een afvalpas nodig voor het weggooien van de vuilnis. Deze pas vraag je aan bij de gemeente.

Rolcontainer
Als je rolcontainers hebt, kijk dan op de afvalkalender van de gemeente wanneer je ze aan de straat moet zetten.

Voor meer informatie over afval, kun je contact opnemen met de gemeente.

Hoe kom ik aan een (nieuwe) afvalpas?

Algemeen

Je kunt een afvalpas aanvragen bij je gemeente. Ook als je de afvalpas kwijtraakt, kun je dit bij de gemeente melden. Deze passen zijn niet van Actium.

Ik wil de lift reserveren voor mijn verhuizing. Kan dat?

Algemeen

Als je in een appartement aan de Smetanalaan of Speenkruidstraat in Assen woont, dan kan je de lift reserveren voor de verhuizing. Wel moet je dit minimaal 2 werkdagen voor de verhuizing aanvragen. Je kunt hierover contact met ons opnemen. In onze andere complexen is het niet mogelijk om de lift te reserveren voor een verhuizing.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

De eerste rekening voor de huur moet handmatig worden overgemaakt. Dit bedrag moeten wij vóór de 1e huurdag ontvangen op rekeningnummer NL 25 INGB 0654 6648 89 t.n.v. Actium, onder vermelding van je naam en klantnummer.

Ik ben niet (helemaal) tevreden over de oplevering van mijn nieuwe woning. Waar kan ik terecht?

Algemeen

Als je ontevreden bent over de manier waarop wij de woning aan je hebben opgeleverd, of als je hier vragen/opmerkingen over hebt, dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen. Wij kunnen je dan doorverbinden met de woninginspecteur die de inspecties in de woning deed, of hem vragen je hierover terug te bellen.

Welke parkeerplaats hoort bij mijn woning?

Algemeen

Bij sommige van onze woningen hoort een eigen parkeerplaats. Als dit bij je (nieuwe) woning ook zo is, dan vertellen onze verhuurmedewerkers of woninginspecteurs je hier meer over. Huur je al een woning van ons en weet je toch niet (zeker) of je een eigen parkeerplaats hebt en welke dit is? Of is er onduidelijkheid over de verdeling/toewijzing van parkeerplaatsen? Neem dan contact met ons op.